Pages

Monday, May 31, 2010

Video






Anugerah Sastera Negara 2009 : SN Dato’ Dr. Anwar Ridhwan


Dihasilkan sempena Majlis Pengurniaan Anugerah Sastera Negara ke-10 pada 20 Oktober 2009 di Palace of the Golden Horses, Seri Kembangan. Dikemaskini dan dibuat penambahan sempena program Jom Kenali SN Dato’ Dr Anwar Ridhwan pada 24 Mac 2010 di PWTC sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2010. Memuatkan tentang biodata Sasterawan Negara ke-10, Anwar Ridhwan dan diselangi dengan temu bual terkini berkaitan perkembangan kerjaya dan pencapaian beliau dalam bidang kesusasteraan. Dimasukkan juga petikan ucapan dan sesi penerimaan cenderamata semasa beliau dikurniakan anugerah pada majlis pengurniaan anugerah. Durasi video selama lebih kurang 9 minit.








Syed Hussein Alatas: Legasi Ilmuwan Sejagat


Dihasilkan sempena Seminar Antarabangsa Legasi Pemikiran Syed Hussein Alatas pada 4-6 Ogos 2009. Diedarkan secara percuma kepada para peserta seminar. Memuatkan petikan ucapan Allahyarham Syed Hussein Alatas semasa Majlis Pelancaran Buku Local and Global Social Transformation in Southeast Asia pada 14 Mei 2005 di Sanggar Tun Sri Lanang, Dewan Bahasa dan Pustaka serta petikan ceramah oleh Prof. Chandra Muzaffar semasa Syarahan Prof. Syed Hussein Alatas ‘Pemimpin Intelektual dalam masyarakat membangun’ pada 16 Februari 2008 di Dewan Seminar, DBP. Durasi video selama lebih kurang 1 minit.


Bulan Bahasa Kebangsaan (Pelancaran)

Dihasil dan ditayangkan sempena Majlis Pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK) peringkat kebangsaan di Kuching, Sarawak pada 6 Oktober 2009. Skrip oleh Pakar Bahasa, Ismail Dahaman dan suara latar oleh Adnan Ali. Memuatkan tentang susur galur atau sejarah Bulan Bahasa kebangsaan sempena penjenamaan semula dan dikenali semula dengan Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK). Menonjolkan logo BBK yang baru menggantikan logo BBSN selama ini. Klip video ini juga menekankan bahasa sebagai alat perpaduan bangsa sempena dengan gerakan satu Malaysia. Durasi video selama lebih kurang 9 minit.

No comments:

Post a Comment